Viken Fiber-kundene mest tilfreds – igjen!

For syvende år på rad viser EPSI-undersøkelsen at Altibox-leverandør Viken Fiber har de aller mest fornøyde kundene i bredbåndsbransjen. / 31.10.16

- Å trone øverst syv år på rad i kundetilfredshetsmålinger er ytterst sjelden kost i både norsk og nordisk sammenheng. Det er en råsterk prestasjon av Altibox-partnerskapet, sier daglig leder i EPSI Rating Norge, Fredrik Høst.

Mandag 31. oktober la det uavhengige analysebyrået EPSI Norge frem resultatene fra sin undersøkelse av kundetilfredsheten i telekombransjen. 2600 nordmenn har vurdert Altibox-leverandør Viken Fiber og en rekke andre lokale og nasjonale leverandører av bredbånd og tv.

I år fikk Altibox en score på 71,4 poeng, av 100 mulige på bredbånd, og 69,3 poeng på tv. Det plasserte Altibox helt på topp i begge kategorier.

- Bredbåndsbransjen har vært preget av generelt lavere kundetilfredshet enn snittet i andre bransjer, og i år har bransjen samlet et noe svakere resultat enn i fjor. Tilfredsheten med Altibox er imidlertid stabil innen både internett og tv. Det vitner om at Altibox i større grad enn andre leverandører klarer å tilby kundene sine det de ønsker, sier Høst.

Fornøyde fiberkunder

Altibox har den høyeste poengsummen innen bredbånd. Der kommer Telenor og «andre bredbåndsleverandører» på plassene bak. Gjennomsnittlig poengscore på kundetilfredshet for bredbåndsaktørene er 64,4, mens Altibox får 71,4.

- Målingene viser at kundene verdsetter fibertjenestene og kundeservicen fra Altibox. Samtidig er dette en påminnelse om at kundene har skyhøye forventninger, og at vi i Altibox-partnerskapet aldri kan ta foten av gasspedalen i arbeidet med å leve opp til forventningene. Vi er utrolig takknemlige for tilliten, sier administrerende direktør i Viken Fiber, Anne Berit Rørlien.

Høy appetitt på fiber

Blant tv-leverandørene er Altibox på topp med Canal Digital Satellitt og Viasat på plassene under. Gjennomsnittlig poengscore er 64,3. Altibox ligger dermed fem poeng høyere enn snittet med en score på 69,3.

- Altibox har levert tv- og internettopplevelser over fiber til norske hjem siden 2002. Siden da har appetitten på fiber økt i takt med endringen i nordmenns nettvaner. Eksplosjonen i antallet mobiler, nettbrett og andre enheter som er logget på internett har økt behovet for høyere hastigheter og mer kapasitet på bredbånd, sier Anne Berit Rørlien..

Før jul lanserer Altibox to nye tjenester. En komplett wifi-løsning for å forbedre den trådløse opplevelsen hjemme hos kundene, og neste generasjons tv-opplevelse.

EPSI, kundetilfredshet bredbånd privatmarkedet 2016:

1. Altibox - 71,4

2. Telenor - 65,1

3. Andre bredbåndsleverandører - 62,3

4. Canal Digital - 61,6

5. Homenet - 61,0

6. Get - 60,3

Bransjesnitt: 64,4

EPSI, kundetilfredshet digital-TV privatmarkedet 2016

1. Altibox - 69,3

2. Canal Digital Satelitt - 64,6

3. Viasat – 63,5

4. Get – 63,4

5. RiksTV – 63,2

6. Andre tv-leverandører – 62,6

7. Canal Digital Kabel – 62,2

Bransjesnitt: 64,3

Les mer om undersøkelsen:

http://www.epsi-norway.org/bransjestudier/bredband/

http://www.epsi-norway.org/bransjestudier/tv-distribusjon/

Om EPSI Rating

EPSI Rating er ledende leverandør av uavhengige kundetilfredshetsanalyser, og er å anse som en ekstern revisor av kundemassen. EPSI samler inn, analyserer og formidler informasjon om kunders forventninger, opplevd kvalitet og verdivurdering av produkter og tjenester. Det norske selskapet er en del av EPSI Rating Group, som gjennomfører kundetilfredshetsstudier i hele Norden og i flere andre europeiske land. I Sverige jobber EPSI under navnet Svenskt Kvalitetsindex – SKI.